Ohodnoťte webové stránky

pink-smiley

orange-smiley

green-smiley

blue-smiley

Vyhledávání

 

send

Závislost na tabáku - tabakismus

Závislost na kouření je společně se závislostí na alkoholu nejrozšířenější neřestí u dospělých i mládeže. Tím hůře, že se jedná o společensky tolerovaný nešvar. Prodej tabákových přípravků mladším 18 let je v České republice sice zakázán, v praxi k němu ale dochází. Podle výzkumů u nás začíná denně kouřit asi 120 dětí.

Závislost

Závislost, zejména z počátku, má spíše psychologický charakter. Kouření se stává rituálem (u šálku kávy, po obědě, u dětí často o školní přestávce). Někteří lidé s uspokojením pozorují dým ze zapálené cigarety, proto je nebaví kouřit ve tmě. Jiní si zase cigaretu nevychutnají, pokud souběžně nepijí, necucají bonbon apod.

Zároveň ale vzniká závislost fyzická (u 85 % kuřáků do 2 let) - a to na nikotinu. Jedná se o rostlinný alkaloid z listů tabáku, který je pro člověka při dávce 50 mg dokonce smrtelným jedem. Dokáže ovšem přimět tělo k uvolňování dopaminu a adrenalinu, čímž si kuřák navozuje libé pocity, uklidňuje se, pomáhá si při koncentraci na nějaký úkol apod. Proto řada kuřáků zapaluje cigaretu (někdy doslova jednu od druhé) ve stresu či v emocionálním napětí. Stejně jako u jiných drog se ovšem účinnost postupem času snižuje, k navození kýženého pocitu je nutné zvyšovat dávku.

Nikotinem se lze předávkovat - konzument jedné krabičky cigaret denně se "překouří", když zvládne totéž množství třeba ještě na večírku. Nejčastějšími projevy jsou třes, studený pot, podrážděnost, nechutenství až nevolnost. Řada kuřáků přičítá tento stav kocovině (pokud předtím zároveň konzumovali alkohol), ve skutečnosti je předávkování nikotinem ještě více nepříjemné než obyčejná kocovina u nekuřáka.

Zároveň i u kouření, stejně jako u jiných závislostí, může dojít k abstinenčním příznakům. Kuřáci odstavení i na relativně krátkou dobu od svého "dopingu" (třeba i během návštěvy kina, cesty vlakem) bývají obvykle nervózní a podráždění, neklidní a netrpěliví, neschopni soustředění, při delší abstinenci se může vyskytnout i nespavost či přejídání jídlem. Abstinenční příznaky se nejsilněji projevují první 3 týdny, trvat mohou až 3 měsíce.

Rizika a negativní dopady

S užíváním tabákových výrobků je spojena celá řada zdravotních komplikací. Kromě výše popsaných účinků nikotinu se jedná především o zhoubný vliv vdechování dalších toxických látek obsažených v cigaretě, respektive vznikajících hořením. Ty jsou většinou karcinogenní, proto se u kuřáků vyskytuje ve výrazně větší míře rakovina plic, hrtanu, úst a další. Smrtelná mohou v důsledku být i chronická onemocnění plic - kromě astmatu a chronické bronchitidy také třeba rozedma plic. Další hrozbou jsou samozřejmě choroby oběhové soustavy (ucpávání cév, vysoký krevní tlak a s ním spojené zbytnění srdce). Za zmínku jistě stojí i významné snížení plodnosti, ba poruchy erekce. Většina mladých kuřáků bohužel takové hrozby chápe jako příliš vzdálené, spoléhají se, že než ke vzniku onemocnění dojde, kouřit buď přestanou, nebo medicína pokročí natolik, aby umělá srdce, plíce a další orgány měnili lékaři jako samozřejmost.

Existují ovšem negativní důsledky kouření, které se dostavují už po prvních týdnech. Kuřákům žloutnou zuby a nehty, často se zhoršuje kvalita vlasů a především pleti (ta je zejména na obličeji uhrovitá, vyschlá a špatně se hojí). Kuřáci mají načichlé oblečení (ač to sami necítí) a "cigaretový" dech - kdosi to vystihl tak, že "líbat se s kuřákem je jako vylizovat popelník". I dýchavičnost a trvalé zahlenění spojené s kašlem se dostavuje velmi záhy. Hůře fungují i chuťové buňky kuřáků, takže je čím dál tím těžší vychutnat si oblíbená jídla. A samozřejmě o výdaje na cigarety se krátí obsah peněženky - při dnešních cenách se průměrný kuřák připravuje měsíčně o pár značkových bot, deset návštěv kina nebo tři lístky na koncerty zahraničních kapel.

Pomoc a léčba

Přestat s kouřením není snadné. Stejně jako u jiných závislostí platí, že člověk se vlastně nikdy nevyléčí, může jen zůstat celoživotním abstinentem. Nikotin totiž po určité době vyvolává trvalé změny v mozku (tzv. zmnožení nikotinových receptorů), proto i po mnohaleté pauze stačí k obnovení závislosti v plné síle jediná cigareta.

Přesto se vyplatí alespoň pokus. Na jeho počátku musí stát rozhodnutí a uvědomění si všech nepříjemností, které jsou s odvykáním spojeny. Je nutné změnit do značné míry životný styl a zdánlivě neškodné návyky. Je dobré předem promyslet, jak se vyvarovat situací, k nimž cigaretka neodmyslitelně patřila (bude-li to nutné, nahradit kávu čajem, sezení v hospodě procházkou, čekání na zastávce zpestřit hraním gameboye apod.). Při změně situačního kontextu (a pro překonání nutkavé touhy po cigaretě) pomáhá vrátit se ke starým koníčkům a aktivitám ukončeným (zapomenutým) ještě před vznikem závislosti - u mladých lidí zafunguje hraní (pokud tedy ještě vyloví staré stavebnice, panenky, vojáčky...) - mozek najde "starý program", který přinášel a opět přináší značné uspokojení, aniž by kdy byl spojen s "programem závislosti".

Jak je uvedeno výše, abstinenční příznaky jsou nejsilnější první tři týdny - po tuto dobu může kuřák buď snižovat denní dávku nebo si vypomáhat náhradními prostředky - pak už je ale nejvyšší čas přestat úplně. Abstinenční příznaky pak potrvají ještě několik měsíců - tím déle, čím více bude dotyčný vzpomínat na to, jak "trávil krásné chvíle s cigaretou".

V lékárnách lze zakoupit pomocné prostředky, které ovšem pouze pomáhají zmírnit abstinenční příznaky. Žvýkačky, náplasti či nikotinové inhalátory dodávají tělu nikotin, jsou proto účinné jen v případě, že se kuřák vyrovnává s fyzickou závislostí - u mladých kuřáků často nejsou nutné, protože taková závislost ještě nevznikla. Inhalátory a elektronické cigarety mohou lehce pomáhat i během abstinence při psychické závislosti, protože kuřák stále drží něco v ruce, stále pozoruje třeba i dým, ovšem tím se tyto pomocné přípravky stávají spíše kontraproduktivními - kuřáka nic nenutí zbavit se rituálů spojených s cigaretou. Poradit se s lékárníkem je na místě, ale nezapomínejme, že lékárnám jde o zisk, tedy chtějí své zboží prodat.

Proto je vhodné vyhledat pomoc nezávislého odborníka. Dnes už existuje síť poraden pro odvykání kouření, lze si nechat sestavit individuální odvykací plán, dokonce lze odvykat i ve virtuální skupině (denně dostávat užitečné rady, tipy a motivační vzkazy emailem). Důležitá je podpora okolí - kamarád, který se snaze vysmívá a nabízí cigaretku, není kamarád.

 
 
CHCIWWWSTRANKY.CZ